Podden: Nivåindelning – röster från sidlinjen

Nivåindelning i barn- och ungdomsfotbollen engagerar. Efter förra poddavsnitt, om just nivåindelning, har SvFF:s nationella fotbollsutbildare Pernilla Karlsson återigen satt sig vid micken för att svara på kloka frågor som har kommit in.

Kan jag dela in mina tjejer i ett starkare respektive svagare lag inför kommande cup? Är det nivåindelning att låta nybörjare få vänta ett slag innan de spelar match? När räknas en nivåindelning som permanent?

Frågorna och funderingarna om nivåindelning inom barn- och ungdomsfotboll är många, och responsen på vårt tidigare avsnitt om ämnet har varit stor. Pernilla Karlsson, Nationell fotbollsutbildare, svarar här på några av alla de funderingar som kommit från föräldrar, ledare och tränare.

Podden Svensk Fotboll

Mest lyssnade avsnitten:

  1. "Varför ska man inte toppa?" med SvFF:s Gunnar Pettersson som reder ut begreppen samt bland annat pratar om effekterna av att toppa - både för spelarna som får spela minst och de spelare som får spela mest.
  2. "Akademiboomen del 1 av 2" med Elias Minerji gruppchef för NaFu (Nationella fotbollsutbildare) på SvFF, om varför många föreningar erbjuder akademiverksamhet samt föräldrarnas roll i det. 
  3. "Hur mycket ska tränarna tåla" med tränaren Fredrik Sjögren som gick in i väggen och förbundskaptenen Janne Andersson.

Tre senaste avsnitten:

  • "Nivåindelning - för tränarens eller barnens bästa?" med Pernilla Karlsson, nationell fotbollsutbildare hos SvFF, som berättar om nivåindelning; hur man som tränare kan tänka, hur man inte bör göra och vad effekterna av det kan bli.
  • "Fotbollsanalys - när, var och för vem?" med Mattias Eriksson, ansvarig för SvFF:s nya utbildning i fotbollsanalys, berättar om fördelarna med att filma det egna laget - men också missarna man ska försöka undvika.
  • "Framåt, diagonalt och på rätt fot" med Magnus Wikman, assisterande förbundskapten i damlandslaget, som berättar om hur de tänkt, planerat sina träningar utifrån deras idéer och även tips till andra tränare om hur de kan tänka.

Skicka frågor till podden